8 Şubat 2015 Pazar

woyzeck masalı - tatbikat sahnesi version !!!

dün akşam Tatbikat Sahnesi'nde sahnelenen Woyzeck Masalı'na gittik. Beni biliyorsunuz, hevesim vardır ama çok fazla oyuna, müzikale gitmemişliğim vardır.. Özellikle Soul Project bağlantılım Müjü (Müjde Kızılkan)'nün aylardır "yok yok gelemem, provam var!" "provadayım, yazamıyorum" "provam bitince vesaire vesaire" cümlelerinden etki alarak, öncelikle Müjü'ye vefalanmak için gitme çabasına girdiğim müzikal, çok daha fazlasını verdi bana.. Rock Müzikali diye nitelendiriliyor, ama ben söyliyeyim, daha çok Glam Rock Müzikali denmeli :)

 AAHLAKSIIIIIZ!!!!

Bu arada, benden beklenildiği şekilde hiç telefonla foto olayına girmedim, tamamen oyundan ayrışmadan izleyebilmek için.. Bütün fotolar internetten araklanmaca :) Ha birde özellikle yazının başında belirtmeliyim, ben iyi bir tiyatro izleyicisi değilim, bu anlamda yaptığım yorumlar kendi audio-visual deneyimlerime ve vizyonuma bağlı olacaktır, uyarayim :) tamamen kişisel yani :)



Özellikle, internetteki yorumları hiç okumadan yazmak istedim.. kişisel olarak yani :) bi kere tatbikat'a hiç gitmemiştim, küçük ama ufacık olmayan bir sahne.. zaten Güneş Sokak Sevenler Derneği üyesi olarak binayı da uzaktan benimsemişimdir.. herneyse, alışık olduğumuz halıfleksli salon olmaması dolayısıyla hoşuma giden salonda izlediğimiz müzikal, gerçekten çok etkileyici görsel ve işitsel bir deneyim sunuyor..

Sahne düzenlemesi, müzisyen ve tiyatro insanı birleşkesi , görsel (ışık ve görüntü yansıtma) etkiler en başta vurgulamak istediklerimden den den.. sesin yüksek olması endişesine hiç girmeden, gayet içinize işleyen Türkçe cümle ve sözler oyunu daha da benimsemenizi sağlarken, bir yandan da düşünüyorsunuz çeviri ve uyarlama ne kadar başarılı olmuş! öyle yapsi durmamış...

 "Woyzeck Masalı" #tatbikatsahnesi'nde

Kostümler ve makyaj, referans verdiği steampunk ekolü ile tiyatral olanla birleştirmiş; gözünüzü yormadan yaratılan hayali apokaliptik ortamı uyumlamanızı sağlıyor... yani bi yandan dışardasınız, ama çok feci absürt olmamasından dolayı bir yandan da o andasınız..bayıldım! özellikle 5 kızlar, yeşil pardesülü komutan ve askerler!



Woyzeck Masalı hikayesini oyundan çıkar çıkmaz hemen araştırdım.. aslında Georg Büchner tarafından 1836'da yazılmaya başlanılmış ama 1937'de ölümünden dolayı bitirilememiş bir oyun... çeşitli uyarlamalarla, sonu çeşitli şekilde bağlanmış bir oyun.. Oyunun bu özelliği, daha da (bu aralar interaktif diye heveslendiğimiz) çoklu son gibi deneylemelere ma'al veriyor herhalde.. dediğim gibi ben iyi bir tiyatro izleyicisi değilimdir, bazı şeyleri yorumlamam doğru olmaz bu açıdan ama herhalde oyunu tiyatral olarak çekici yapan bir özelliktir gibime geliyor? :) neyse konumuz bu değil..



Konu aslen perukçu olan Woyzeck'in askere gitmesi; ordu ve doktorların zavallı adamın üstüne bıraktığı drama; ve sevdiği kadını kıskançlıkla öldürmesi gibi sahneler barındırıyor.. Bu arada bu adam gerçek yaşamdan alıntılanmış... ay neyse hikayesi burda: http://tr.wikipedia.org/wiki/Woyzeck

Ben özellikle asker/ordu sahnelerinden etkilendim.. Genel olarak oyundaki hareket/dans/davranış (tiyatral tanımı ne ise ondan) 'lardaki soyutlamalar, detaylar çok etkileyici idi, ama en çok da komutan süperdi!!! AHLAKSIIIIIIIIZ! diye bağrınmalar vesaire.. oyuncuyu bulamadım, ama bulur bulmaz burdan linkleyeceğimdir.. (yani o kadar, tiyatral bi insan değilim anlayın! :))

>>>>UPDATE>>>> oyuncumuz ADEM AYDİL; emeğine sağlık hocam :)





Bi de askerlerin omuzkalkık yürümeleri; 5 kızların elleri; rahibelerin dua ellleri; Bezelye detayı! :) neyse tek tek detayları yazmayayim de sıkılmayayın :)





Lütfen gidip izleyin! İstanbul'a da gidecekmiş oyun, sonra yine Ankara'da oynar umuyorum da, bi daha giderim.. Emeği geçenleri çoooooook tebrik ederim, yarışmacı arkadaşlara da başarılar dilerim :)

Müjde'cim sesine sağlık! şu taşaklı parçayı bilare bi üsteleyelim! :)

Radikal'de bir yazı var isteyene:
http://www.radikal.com.tr/kultur/erdal_besikcioglundan_istanbullulara_mujde-1285418

Birde, tabiki Tatbikat'ın official sitesi:
http://www.tatbikatsahnesi.com/#!woyzeck-masal/c1749

Bu da ekşili sözlük linki:
https://eksisozluk.com/woyzeck-masali--4613752

Gala gibi prömiyer

Hiç yorum yok: