18 Şubat 2010 Perşembe

holbein'ın elçileri.. ve anamorfik kurukafa..

Hans Holbein (genç olan:)) alman bi ressamımız.. açıkçası resmi (the ambassadors-elçiler) biliordum ama kimin olduğunu bilmiordum..buzellerle konuşurken aklıma geldi ve dedim ki ben bunu yazmalıyım..

holbein hakkında brief bile vericek değilim:) sadece, portre ressamı oldugunu blmek yeterli gibi, bi de ingiltere krallarından birinin (şimdi wiki'den baktım 8.henrymiş) herkezce bilinen şu portresini yapmış... yani benim gözümün bildiği bir resim oldugu icin sööledim:P
herneyse, konumuz the ambassadors - elçiler resmi; resimde önemli olan noktalar öncelikle sol tarafta yer alan dünyevi adam olan toprak sahibi Jean de Dinteville ve sağ tarafta yer alan din adamı Georges de Selve ve aralarında duran raflarda da, hem dünyevi hayata ait objeler, hem de dini objeler verilmiş.. okuduğuma göre kırık olan mandolin ve birazdan sözünü edecğim kurukafa ölümü simgeleyen anlatımlar olarak resmin description'unda yer alıyor.. ama açıkcası ben mandolinin neresinin kırık oldugunu anlayamadım, yani ucu mu kırık ki, ya da ben mandolin nası bişi onu bilmiorum...herneyse, bu mandolina konusu zaten ilgimi çekmedi :S




Gelelim ana konuya, resmin kare bir formata yapılmasının bir rönesans geleneği olduğunu bir kenara bırakırsak; resmin alt kısmında yerde bir desenimsi obje var.. lisansta, bilkentteyken savaş hoca vardı, sanat tarihi dersine girerdi ve bu resmi gösterip anlatmıştı.. ben de o zaman inek bi öğrenci olmama, sürekli derslerde not falan tutmama ragmen bi bok anlamamıştım.. sonra sonra bakınca resme a-aaa!! demek bahsettiği buymuş lan!! demiştim :) yerde duran desenimsi şey, belirli bir perspektifle ancak görünebilen bir kurukafa.. bu arada yıl 1533!!! naaapıosun be!! kimsin sen holbein ve nedir bu yaptığın?? şaka mı? yoksa manyaklık mı??? afendim literatürde buna anamorfik, yani ;
Anamorfoz: görme duyusuyla dolaysız olarak algılanamayan, belirli bir biçime sahip değilmiş gibi görünen nesnelerin özel bir bakış açısından algılanabilir olması anlamına gelir. anamorfotik cisimler, ancak belirli (ve sıradan olmayan, aykırı) bir bakış açısından, “yamuk bakarak” algılanabilir, ancak bu sayede simgesel düzende bir yere oturtulabilir.



bu da adamımızın başka bir resmi efenim.. renklilik katsın blogyazısına die koydum :P veee bir tarihten bir sayfa bölümünün daha sonuna gelmiş bulunuoruz... bu arada yeni bi proje üstündeyim..sona paylaşcam :) heyecanlı tabi..

1 yorum:

Hich dedi ki...

hmm ne ilginçmiş yaw! :S